vill ha låååångt hår..

för någon vecka sen började jag sluta platta mitt hår,
ska göra så gott ja kan för att mitt hår ska växa.
innan jag klippte kort hår hade jag rätt så långt faktiskt
och ångrar grymt mycket att jag klippte så att det blev
ungefär axel långt om inte kortare!!
fast det ville jag då och mamma protesterade men jag
skulle verkligen göra det..
så dumt av mig!!!!!
hade ju kunnat ha jättelångt idag..
iallafall så hade jag tänkt köpa nånting för hud,hår och naglar typ.
fast får väl se..
nu kollar jag iallafall runt efter tips på hur man kan göra förutom
då inpackningar,inte använda tex plattång osv..
och håret växer som snabbast under sommaren så man ska börja nu.
tänkte dela med mig av det jag hittar:

♥ Man bör inte klippa det i tid och otid.
Toppa ytterst lite av topparna och max var tredje månad.
Låt det gärna gå 4-6 månader om inte topparna blir för slitna
(beror på hårkvaliteten och om råden nedan följs).
Säg till frisören att du ska växa ut håret och inte under några
omständigheter vill klippa mer än 1-1,5 cm.
♥ Slit inte på håret genom att använda uttorkande stylingprodukter
eller varma tänger.
Bestäm dig för att endast använda det till fest och max en gång i veckan.
Låt håret lufttorka.
♥ Använd inpackning 1-2 ggr per vecka.
Gärna en lätt proteininpackning mitt i veckan och en kraftigare på helgen,
särskilt dagen efter då håret ev. har blivit stylat.
♥ Tvätta håret max varannan dag, gärna mer sällan,
 med ett återfuktande schampo.
Massera hårbotten omsorgsfullt för att stimulera cirkulationen.
Testa torrschampo för att fördröja tvätten ytterligare en dag.
♥ Lägg gärna i en skyddande produkt, särskilt i topparna.
♥ Skydda mot solen med hjälp av sjal, hatt/keps eller hårprodukt med UV-skydd.
♥ Lägg i en inpackning på stranden.
♥ Skölj bort ev. klor- och saltrester så fort som möjligt efter bad.
♥ Ät gärna något kosttillskott med mycket B-vitamin.
♥ Ät ordentligt och slarva inte med maten (=banta inte).
 Oljor är bra för huden och därmed håret.
♥ Sätt gärna upp håret i en lös knut mitt på huvudet eller
fläta under natten, och sov på satinörngott för minsta möjliga slitpåverkan.
♥ Använd skonsamma hårsnoddar.
♥ Knutar och flätor ett bra sätt att piffa upp ett hår på utväxt.



drick mjölk,sov i en fläta så det inte ligger och sliter på natten,
färga inte håret så ofta.
HAHAHAHAH,läste just en sak, låter väldigt roligt men man kanske ska testa?
iallafall, stå på huvudet 5min/dag.



B-vitamin:

Varför behöver vi B-vitaminer?

B-vitaminer samarbetar tillsammans för vårt välbefinnande.
B-vitaminerna är viktiga för metabolismen,
bibehåller frisk hud och starka muskler och är vitala för immunförsvaret och nervsystemet.

Tillsammans medverkar B-vitaminerna till att skydda oss mot stress,
depressioner, hjärt- och kärlsjukdomar och många andra allvarliga sjukdomar.

 

Ät B-vitaminer dagligen

Ett problem idag är att många äter en kost med för lite av en eller flera B-vitaminer.
Särskilt kan detta gälla folat (folsyra), B6-vitamin och B12-vitamin

B-vitaminer är vattenlösliga och några stora förråd kan därför inte lagras i kroppen.
Vi behöver få i oss tillräckligt med B-vitaminer i vår kost dagligen.

Livsmedel som innehåller B-vitaminer inkluderar fisk, kött, fågel, ägg,
mejeriprodukter, lever, banan m.m.

B-vitaminerna är viktiga för ämnesomsättningen

B-vitaminerna är avgörande för hur bra vår ämnesomsättning fungerar eftersom de är co-enzym.
Ett givet enzym blir inte aktivt förrän det kan koppla sig till rätt B-vitamin.

Utan enzymerna stannar ämnesomsättningen.

B-vitaminbrist påverkar därför ämnesomsättningen. Brist kan leda:

  • Trötthet
  • Ökad känslighet för stress
  • Blodbrist
  • Sömnlöshet
  • Nedstämdhet
  • Störda kolesterolvärden 


Var finns B-vitaminer?

B-vitaminerna och dess besläktade ämnen hissas bl.a:

  • Öljäst
  • Groddar, fröer, nötter, bönor
  • Råris, fullkorn
  • Lever, ägg, mjölk
  • Mörkgröna grönsaker

Olika B-vitaminer förekommer också i olika livsmedel och i olika mängder.

Öljäst är en god källa till flera B-vitaminer och används ofta som ett kosttillskott för B-vitamin.


Onödiga tillskott av ett B-vitamin kan ge problem

Tar man höga doser av ett B-vitamin kan problem inte uteslutas. Balansen med andra B-vitaminer kan störas och brist på andra ämnen uppstå. Vitaminerna samspelar ju även med andra besläktade ämnen som kan komma via kosten. Det är därför bättre att försöka äta en kost som är naturligt rik på alla B-vitaminer och övriga vitaminer hellre än att komplettera med ett syntetiskt tillskott med ett fåtal vitaminer.

I vissa fall kan använda ett kosttillskott vara en bra och praktisk lösning. För den som är vegan eller kan det vara omständigt att få i sig tillräckligt med B12-vitamin. Då är det lätt att slarva med maten. Hellre än att riskera B12-vitamin kan då ett kosttillskott vara bra. Har man en bristsjukdom eller äter en dålig kost under längre tid kan kosttillskott också visa sig nödvändiga.


Kommentarer
Postat av: elineklund

nu jävlar:D

2010-04-10 @ 17:50:05
URL: http://elineklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0